Terug
Gepubliceerd op 22/09/2020

2020_CBS_01544 - Mobiliteit - Aanvullend wegreglement - Haacht-centrum - Zone tonnageverbod +3,5ton - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 17/09/2020 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin JiroflĂ©e, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Luc Van Rillaer

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Steven Swiggers
2020_CBS_01544 - Mobiliteit - Aanvullend wegreglement - Haacht-centrum - Zone tonnageverbod +3,5ton - Goedkeuring 2020_CBS_01544 - Mobiliteit - Aanvullend wegreglement - Haacht-centrum - Zone tonnageverbod +3,5ton - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om bovenstaande redenen is het aan de orde om de zone te bevestigen en de signalisatie hiermee in overeenstemming te brengen. Doorgaand zwaar vervoer dient immers de circulatie via de ringweg te volgen en niet door het centrum te rijden.

Deze visie staat in het bestaande gemeentelijk mobiliteitsplan en werd ook besproken op de verkeerscommissie van 5 september 2018 naar aanleiding van de afwijkende borden in de Wespelaarsesteenweg.

De zone tonnageverbod wordt trouwens apart behandeld van de zone 30, aangezien het ministerieel besluit plaatsingsvoorwaarden voorschrijft dat verkeersborden "zone 30" niet gecombineerd mogen worden met andere reglementeringen (zoals wel het geval is voor bijvoorbeeld combinatie zones 50 en tonnageverbod). De aparte verkeersborden kunnen wel op dezelfde paal bevestigd worden.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Juridische grond

Aanvullend wegreglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur


Aanleiding en context

In centrum Haacht geldt er een tonnageverbod voor +3,5ton, uitgezonderd laden en lossen, voor de hele zone binnen de ringweg.

De zone werd vastgelegd in een aanvullend reglement van 28 april 1997. Echter komen de teruggevonden reglementen niet overeen met de verkeersborden die in de praktijk staan en is de zone aldus niet sluitend:

  • De Rijmenamsesteenweg-Stationsstraat werd met een reglement van 23 maart 1998 uit de zone gehaald; echter staan hier wél zoneborden
  • Er staat bovendien een zonebord in de Stationsstraat na het kruispunt met de Rijmenamsesteenweg
  • Onder meer de Broekstraat en Wespelaarsesteenweg waren wel opgenomen in de zone, maar hier staan geen borden (meer?). Er staan wél borden in de Wespelaarsesteenweg dat de toegang verbiedt voor vrachtwagens langer dan 11m (mogelijks zonder basis in een aanvullend reglement).


Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De zone in het centrum van Haacht waar de toegang verboden is voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen, wordt als volgt afgebakend:

  • Keerbergsesteenweg, vanaf het kruispunt met de Zoellaan-Lombaardenlaan richting centrum (huidige grens)
  • De twee toegangen tot de Lombaardenparking aan de Lombaardenlaan (huidige grens)
  • Werchtersesteenweg, vanaf de de rotonde met de Lombaardenlaan-Kloosterstraat richting centrum (huidige grens)
  • Broekstraat, vanaf de Kloosterstraat richting centrum (ontbrekende grens)
  • Wespelaarsesteenweg, vanaf de Jennekensstraat richting centrum (ontbrekende grens)
  • Mercatorlaan, vanaf de Jennekensstraat richting centrum (huidige grens)
  • Stationsstraat, vanaf de rotonde met de Jennekensstraat-Zoellaan richting centrum (huidige grens)
  • Lange Kant, aan de Zoellaan (huidige grens)
  • Peltheide, aan de Zoellaan (huidige grens)
  • Rijmenamsesteenweg, vanaf de Zoellaan richting centrum (huidige grens)
  • Sint-Remigiusweg, vanaf de Zoellaan richting centrum (huidige grens)
  • Grote Appelstraat, vanaf de Zoellaan richting centrum (ontbrekende grens)

Deze maatregel wordt aangeduid door zonale verkeersborden C21 "3,5t" met onderborden "uitgezonderd laden en lossen".

Artikel 2

Dit aanvullend wegreglement wordt overgemaakt aan het team uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning.

Artikel 3

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement vervangt artikel 1 van het aanvullend reglement van 28 april 1997 betreffende een tonnageverbod in centrum Haacht, en alle daaropvolgende aanpassingen daarbij.

Het aanvullend reglement van 21 april 2008 betreffende een verbod voor +3,5 ton in de Goltfuslaan tussen de Verhaegenlaan en Molenveld (dat niet uitgevoerd lijkt te zijn en overbodig is binnen de zone), wordt ook opgeheven.