Terug
Gepubliceerd op 30/04/2020

2020_GR_00131 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op de tweede verblijven - Aanpassing op vraag van het agentschap voor binnenlands bestuur - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/04/2020 - 20:01 Via Teams : digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Marian Ursi, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2020_GR_00131 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op de tweede verblijven - Aanpassing op vraag van het agentschap voor binnenlands bestuur - Goedkeuring 2020_GR_00131 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op de tweede verblijven - Aanpassing op vraag van het agentschap voor binnenlands bestuur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur deelt mee dat artikel 10 niet conform artikel 9, §1, lid 1 van het Invorderingsdecreet is. Het is aangewezen dit artikel aan te passen, niet de belastingplichtige kan bezwaar indienen tegen deze belasting maar de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen.

Artikel 10 van het belastingreglement op tweede verblijven wordt aangepast.

Argumentatie

Het is aangewezen een belasting op de tweede verblijven goed te keuren omwille van volgende argumenten 

  • de inspanningen van de gemeente voor het openbaar domein (o.a. groen, afval,…);  

  • de grotere zorg voor veiligheid, milieu en openbare ruimte;

  • ter compensatie van de aanvullende personenbelasting die de eigen inwoners betalen; 

  • de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen.

Juridische grond

  • de Grondwetmeer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162; 

  • het decreet Lokaal Bestuurartikel 40 §3; 

  • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen 

  • het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid; 

  • de gecoördineerde omzendbrief gemeentefiscaliteit KB/ABB 2019/2;  

  • het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2012, houdende vaststelling van het algemeen reglement inzake bezwarenprocedures bij de fiscale reglementen 

  • het reglement van 24 april 2017 inzake de opmaak van een leegstandsregister 

  • het belastingreglement van 24 april 2017 op leegstaande gebouwen en woningen. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt met ingang van 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een directe gemeentebelasting gevestigd op de tweede verblijven op het grondgebied van de gemeente 

Artikel 2  

Als tweede verblijf wordt beschouwd elke private woongelegenheid die niet het hoofdverblijf is van de eigenaar, de huurder of de gebruiker ervan maar die op elk moment door hen kan worden bewoond en waarvoor niemand is ingeschreven in de bevolkingsregisters of het vreemdelingenregister van de gemeente Haacht op 1 januari van het aanslagjaar.  

De hoedanigheid van het tweede verblijf wordt beoordeeld op 1 januari van het aanslagjaar. Ten aanzien van de gebruiker van het tweede verblijf wordt geen rekening gehouden met verdere onderverhuring, tijdelijke verhuring of gratis gebruiksverlening van het woonverblijf. De mogelijkheid tot onmiddellijke bewoning blijkt uit de feiten.

Aanwezigheid van voldoende meubilair en elektriciteit kunnen hier indicaties zijn.  

Tweede verblijven zijn landhuizen,bungalows, weekendhuisjes, appartementen, optrekjes en alle andere vaste woongelegenheden met inbegrip van de met chalets gelijkgestelde caravans die al of niet ingeschreven zijn in de kadastrale legger. Lokalen die uitsluitend bestemd zijn om een beroepsactiviteit uit te oefenen, garages, tenten, verplaatsbare caravans worden niet als tweede verblijf beschouwd.  

Artikel 3 

De belasting is ondeelbaar en voor het gehele belastingjaar verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het belastingjaar eigenaar is van het tweede verblijf. Zijn belastingplicht geldt ook als het tweede verblijf verhuurd wordt of tijdelijk niet gebruikt wordt. Zijn  belastingplicht geldt ongeacht of hij ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente. 

In geval van vruchtgebruikrecht van opstal of recht van erfpacht is de belasting verschuldigd door de vruchtgebruiker, de opstalhouder of erfpachthouder. De eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting 

In geval van mede-eigendom, is iedere mede-eigenaar belastingplichtig voor zijn deel. In geval van multi-eigendom, is iedere multi-eigenaar belastingplichtig volgens zijn toegewezen deel. In het geval van eigendomsoverdracht van het onroerend goed zal de belasting verschuldigd zijn door de nieuwe eigenaar met ingang van 1 januari die volgt op de datum waarop de overdracht van het onroerend goed heeft plaatsgehad. 

Artikel 4  

De belasting wordt vastgesteld op 500 euro per jaar per tweede verblijf 

Artikel 5 

Als tweede verblijf wordt niet beschouwd: een private woongelegenheid die te huur of te koop wordt aangeboden en waar de laatste inschrijving in de bevolkingsregisters een einde nam gedurende de laatste zes maanden voorafgaand aan het aanslagjaar. Deze vrijstelling geldt voor één aanslagjaar. 

Artikel 6  

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. 

Artikel 7  

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. 

Artikel 8 

De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.  

Artikel 9  

Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn of bij onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast. In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt. Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. Op de ambtshalve ingekohierde belasting kan een belastingverhoging worden toegepast van 10% van de verschuldigde belasting bij een eerste overtreding. 

Bij volgende overtredingen kan een verhoging van 40%, 70% en 100% worden toegepast bij respectievelijk een tweede, derde en vierde overtreding. Vanaf de vijfde overtreding kan de verhoging 200 % bedragen. 

Voor de vaststelling van het toe te passen percentage van de belastingverhoging worden de vorige overtredingen niet in aanmerking genomen, wanneer geen overtredingen werden vastgesteld voor de laatste twee opeenvolgende aanslagjaren die het aanslagjaar voorafgaan waarin de nieuwe overtreding wordt vastgesteld. Een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren herstelt aldus de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd. 

Artikel 10  

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediendgemotiveerd en ondertekend zijn en overhandigd of per post of per e-mail verzonden worden. De indiening van het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, gebeuren, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd binnen vijftien kalderdagen na de indiening ervan. 

Artikel 11

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen, met latere wijzigingen.

Artikel 12

Het belastingreglement op de tweede verblijven goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 16 december 2019, wordt opgeheven.

Artikel 13

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.