Terug
Gepubliceerd op 23/01/2020

2020_GR_00009 - Belastingen 2020 - 2025 - Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark - Aanvulling voor de sorteerstraten - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/01/2020 - 20:01 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Brigitte Mouligneau, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Annelotte Van Meldert, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Verontschuldigd

Vincent Vanhumbeeck, Marian Ursi, Tim Timmermans

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Brigitte Mouligneau
2020_GR_00009 - Belastingen 2020 - 2025 - Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark - Aanvulling voor de sorteerstraten - Goedkeuring 2020_GR_00009 - Belastingen 2020 - 2025 - Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark - Aanvulling voor de sorteerstraten - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Argumentatie

  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen; 

  • De kostendekking voor 2018 was gedaald onder het streefniveau; 

  • Een tariefaanpassing drong zich op, rekening houdend met twee belangrijke principes:  

  1. de vervuiler betaalt 
  2. binnen de door Vlarema opgelegde tariefvork
  • Mogelijkheid voor de inwoners om voortaan op aanvraag ook snoeihout te kunnen laten ophalen. Hiervoor dient een definitie van opgegeven en een tarief vastgelegd te worden. 

  • De gemeente afvalstoffen zal inzamelen via sorteerstraten en de tarieven dienen vastgelegd te worden in een contantbelastingreglement.

Juridische grond

  • de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012; 

  • het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;  

  • het Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), zoals gewijzigd;  

  • de bijlagen bij het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), zoals gewijzigd, in zonderheid bijlagen 2.1. en 5.1.4.; 

  • het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, alsook het verslag van de advies- en inspraakreacties bij dit plan, zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 16 september 2016;  

  • de Wet van 29 juli 1991 inzake de motivering van beslissingen.  

  • beslissing van de Raad van Bestuur van Ecowerf d.d. 26 juni 2019. 

Aanleiding en context

Op de gemeenteraad van 17 november 2003 heeft de gemeente beheersoverdracht gedaan aan EcoWerf voor de inzameling van de hiernavolgende fracties van het huishoudelijk afval: het gewoon huisvuil, gft, pmd, papier en karton, snoeihout en grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval).  

Op 27 november 2017 gebeurde dit voor de inzameling van zachte plastics. De huis-aan-huis inzameling van het gewoon huisvuil en gft (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) werd met ingang van 1 maart 2008 geautomatiseerd. Deze automatisering impliceert dat de voormelde afvalfracties dienen te worden aangeboden in daartoe ter beschikking gestelde containers, voorzien van een elektronische gegevensdrager die toelaat de aanbieder te identificeren, en dat het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.  

De kosten voor de huis-aan-huis inzameling van het gewoon huisvuil, gft, zachte plastics, snoeihout en grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. 

Omdat de gemeentelijke inkomsten en uitgaven in evenwicht dienen te zijn worden de kosten voor de huis-aan-huisinzameling verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde contantbelasting.  

Op de gemeenteraad van 28 januari 2008 heeft de gemeente beheersoverdracht gedaan aan de intergemeentelijke vereniging EcoWerf voor de uitbating van het gemeentelijke recyclagepark. Met ingang van 1 juli 2008 werd de uitbating van het recyclagepark geautomatiseerd. Deze automatisering impliceert dat de bezoeker van het recyclagepark zal worden geïdentificeerd en dat zijn bezoek aan het recyclagepark zal worden geregistreerd, alsook dat de aangevoerde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zullen worden geregistreerd.  

De kosten voor de uitbating van het gemeentelijk recyclagepark, - en meer in het bijzonder hiermee verbonden kosten voor inzameling en verwerking van de daar aangeboden afvalstoffen -, wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. Omdat de gemeentelijke inkomsten en uitgaven in evenwicht dienen te zijn worden de kosten voor inzameling en verwerking van de op het recyclagepark aangebrachte afvalstoffen, verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde contantbelasting. Deze contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de fractie en volume of het gewicht van de aangeboden afvalstoffen.  

De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe om het principe van “de vervuiler betaalt” toe te passen, om alzo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren. Dergelijke gedifferentieerde contantbelasting in combinatie met de basisfinanciering vanuit de algemene middelen van de gemeente en/of een forfaitaire afvalbelasting is een optimale invulling van het principe van “de vervuiler betaalt". Er wordt naar gestreefd om de contantbelasting op het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen) in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.  

- De gemeente gaat ook afvalstoffen inzamelen via sorteerstraten.

- Een ondergrondse sorteerstraat bestaat uit minstens 2 duo of 4 ondergrondse afvalcontainers voor de inzameling van gft, pmd, restafval, papier en karton en desgevallend voor wit en gekleurd glas, dat voor elke fractie 1 ondergrondse afvalcontainer of 1 duo ondergrondse afvalcontainer wordt voorzien.

- Enkel de leden van de beperkte gebruikersgroep hebben toegang tot de ondergrondse sorteerstraat. EcoWerf zal voor de leden van deze gebruikersgroepen een elektronische toegangskaart ter beschikking stellen.

- Dat voor de gemeente Haacht gebruikersgroepen werden gedefinieerd. De gemeente kan deze jaarlijks bijwerken.

- De inzameling van huishoudelijke afvalstoffen via een ondergrondse sorteerstraat is volledig geautomatiseerd. Deze automatisering impliceert dat elk lid van een gedefinieerde gebruikersgroep verplicht wordt om de voormelde afvalfracties aan te bieden in de daartoe ter beschikking gestelde ondergrondse afvalcontainer.

- Elke ondergrondse afvalcontainer treedt slechts in werking  na aanbieding van een door EcoWerf gevalideerde toegangskaart.

- Dat de toegangskaart toelaat de aanbieder te identificeren, en het volume of het gewicht van het aangeboden afval vast te leggen en te registreren.

- Dat de kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling via sorteerstraten van het gewoon huisvuil, gft, zachte plastics, snoeihout en grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) zwaar doorwegen op de gemeentelijke financiën.

- Dat de gemeentelijke inkomsten en uitgaven in evenwicht dienen te zijn.

- Dat derhalve, de kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling via sorteerstraten zullen verhaald worden op de aanbieders via een gedifferentieerde contantbelasting.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 15 ja-stemmen en 5 onthoudingen (N-VA).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt er in de gemeente een contantbelasting gevestigd voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling via sorteerstraten van het gewoon huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het snoeihout, de zachte plastics, grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) en voor het ter inzameling en verwerking aanbieden van afvalstoffen die zijn toegelaten op het recyclagepark.  

Voor de toepassing van onderhavig reglement wordt verstaan onder:  

  • Sorteerstraat: een combinatie van 2 duo of 4 ondergrondse containerterminals of ondergrondse afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, gft, pmd, papier en karton.
  • Ondergrondse containerterminal (ondergrondse afvalcontainer): een ondergrondse inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening. De ondergrondse afvalcontainer is voorzien van een elektronisch te openen deksel, enkel te openen bij aanbieding van een door EcoWerf gevalideerde toegangsbadge.
  • Toegangskaart: elektronische badge op naam van de referentiepersoon die bij aanbieding toegang verleend tot de ondergrondse afvalcontainer en/of recyclagepark(en). De badge registreert de gebruiker en het volume of het gewicht van de aangeboden fractie. Elke gebruiker en bij uitbreiding ook de badge maakt deel uit van een door EcoWerf gedefinieerde gebruikersgroep.

  • Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilie-adres geselecteerd worden, een elektronische toegangsbadge krijgen toegewezen en op deze wijze toegang krijgen tot een ondergrondse sorteerstraat en/of recyclagepark(en).

  • Aansluitpunt (ASP):  

1. iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,  

2. iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en  

3. iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- of jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.  

  • Aansluitpunt commercieel:

Iedere entiteit, met een maximale oppervlakte van 200 m² (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooit (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden. 

De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgelegd hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.  

  • Aorta:  

De databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert: - de relevante identificatiegegevens van het gezin of de onderneming en de referentiepersoon van het betrokken gezin of onderneming; - de relevante DifTar-gegevens inzake inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval, individueel en gedifferentieerd per afvalstroom, zodat ze afzonderlijk kunnen getarifeerd worden. De relevante gegevens zijn onder meer de aard van de aangeboden afvalstof, het gewicht ervan en het aantal afvalbewegingen.  

Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en de verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval en/of toegang te krijgen tot de recyclageparken, moeten de gezinnen of ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in Aorta. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert EcoWerf de registratie uit op basis van deze gegevens.  

Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk. Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, en het EcoWerfklantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf, een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.  

In de databank wordt eveneens geregistreerd: - het type en het aantal van de ter beschikking gestelde containers per ophaalpunt; - de (extra) toegangsbadges voor het recyclagepark die werden verleend.  

Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.  

De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.  

Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de mini-containers ophalen en eventueel de recyclageparkkaart blokkeren. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terugbetaald worden. 

  • Referentiepersoon:  De meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt: - voor een gezin, wordt van rechtswege de persoon die, volgens de opgave van het rijksregister, als referentiepersoon van het gezin, vermeld staat in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister, ook geregistreerd als referentiepersoon in de databank - Voor een onderneming is het een meerderjarige natuurlijke persoon die geacht wordt de onderneming rechtsgeldig te vertegenwoordigen.  

  • DifTar-rekening:  De individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven: - de volgens dit reglement verschuldigde contantbelasting; - de volgens dit reglement verschuldigde kohierbelasting; De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.  

  • Huishoudelijk afval:  Alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit.  

  • Grofvuil:  Alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organischbiologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.  

  • Plastic flessen en flacons, Metalen verpakkingen en Drankkartons (PMD): Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen (inclusief kroonkurken) en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten. 

  • Papier en karton: Alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken e.d.  

  • Herbruikbare goederen:  Alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed, …  

  • Textiel:  Alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit.

  • Frituurolie en afgelaten motorolie:  Alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.  

  • Klein Gevaarlijk Afval (KGA):  De afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.  

  • Glas:  Hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen, e.d. - Hol Glas: Betreft alle flessen en bokalen. - Vlak glas: Alle glazen voorwerpen zoals vensterglas ontdaan van inlijstingen, serreglas, niet-gewapend glas, die geen hol glas zijn.  

  • Snoeihout: Snoeihout is alle hout afkomstig  van een normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm en een lengte van max. 2 meter) en haagscheersel. 

  • Groenafval:  Organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit. - Snoeihout: Alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel. - Gras- en bladafval: Alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.

  • Boomstronken: Alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.  

  • Oude Metalen: Alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.  

  • Bouwafval:  Zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit), cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.  

  • Steenafval: Zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest, …  

  • Keramiek: Alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein, …, met uitzondering van steenafval. 

  • Gips en kalk: Bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,  

  • Cellenbeton: Alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit. 

  • Asbestcement: Alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …  

  • Sloophout: Alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.  

  • E.P.S.:  Zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten, …  

  • Zachte plastics:  Alle zuiver zachte plastics zoals zakjes, draagtassen, blisters (zonder aluminiumfolie), (noppen)folies, kuipjes, vlootjes, (yoghurt)potjes, bloempotjes, plantentrays, speelgoed (zonder batterijen of elektronica) en harde plastics kleiner dan een emmer van 10 liter, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), klein gevaarlijk afval (siliconentubes, bussen van detergenten, olievaten, verfpotten), piepschuim, (schuim)rubber, zwembandjes, zilverkleurige folies, pvc, touwen en netten.  

  • Harde plastics:  Alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval), ...  

  • Afgedankte elektrische en elektronische apparaten:  Apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.  

  • Kurk:  Alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking, ….  

  • Recyclagepark:  Een bij toepassing van titel I van het VLAREM vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.

  • Groente-, Fruit- en Tuinafval (gft):  Organisch composteerbaar afval zoals aardappelschillen, schillen van citrus- of andere vruchten, groente- en fruitresten, doppen van noten, theebladeren en theezakjes, koffiedik en papieren koffiefilters, papier van keukenrol, plantaardig keukenafval en etensresten, verwelkte snijbloemen en kamerplanten, versnipperd snoeihout, haagscheersel, zaagmeel en schaafkrullen, gazonmaaisel in kleine hoeveelheden, bladeren, onkruid en resten uit groente- en siertuin en die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden. 
  • Huisvuil:  Alle afvalstoffen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit), die in het voorgeschreven recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen geborgen worden, met uitzondering van papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groente-, fruit- en tuinafval (en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval) of groenafval, plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd) en andere verplicht in te zamelen selectieve afvalstoffen.  

Artikel 2  

De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis inzameling dan wel de inzameling via het recyclagepark van het gewoon huisvuil, gft, pmd, zachte plastics, snoeihout, grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval).  

Artikel 3  

§1. DifTar huis-aan-huis inzameling 

De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het gewogen gewicht of volume van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen bedraagt: 

FRACTIE

CONTANTBELASTING

PARTICULIEREN

CONTANTBELASTING

KMO

 a) Huisvuil    
Inzameling en verwerking    
  • Container huisvuil 40L
 € 0,28/kg  € 0,28/kg
  • Container huisvuil 120L 
 € 0,28/kg  € 0,28/kg
  • Container huisvuil 240L 
 € 0,28/kg  € 0,28/kg
  • Container huisvuil 360L 
 € 0,28/kg  € 0,28/kg
  • Container huisvuil 1100L
 € 0,28/kg  € 0,28/kg
  • Aanbieding 40L container
 € 0,55/aanbieding  
  • Aanbieding 120L container
 € 0,55/aanbieding  € 0,55/aanbieding
  • Aanbieding 240L container 
 € 1,10/aanbieding   € 1,10/aanbieding
  • Aanbieding 360L container*  
 € 1,65/aanbieding   € 1,65/aanbieding
  • Aanbieding 1100L container 
 € 5,59/aanbieding  € 5,59/aanbieding
  • Voorrijkost op afroep [1] 
 € 75,00/inzameling op afroep  € 75,00/inzameling op afroep
Gebruiksrecht container     
  • Container 40L
€ 0,84/maand  
  • Container 120L 
€ 0,84/maand   € 1,84/maand
  • Container 240L 
€ 1,66/maand  € 2,47/maand
  • Container 360L* 
€ 2,47/maand  € 2,64/maand
  • Container 1100L 
€ 4,58/maand  € 7,07/maand
  
 
b) GFT :
 
Inzameling : € 0,18 per kilo 
Huur : € 0,84 
 
 
FRACTIE

CONTANTBELASTING

PARTICULIEREN

CONTANTBELASTING

KMO

 c) PMD-afval (60L zak)  € 0,15/zak  € 0,15/zak
 
FRACTIE

CONTANTBELASTING

PARTICULIEREN

CONTANTBELASTING

KMO

 d) Zachte plastic (60L zak)  € 0,25/zak  € 0,25/zak
 
FRACTIE

CONTANTBELASTING

PARTICULIEREN

CONTANTBELASTING

KMO

 e) Grofvuil    
Voorrijkosten op afroep  € 12,50/aanleveringsbeurt  € 12,50/aanleveringsbeurt
Verwerking per pakket   € 7,50/begonnen 0,5m³  € 7,50/begonnen 0,5m³
 OF    
  • 1 persoonsmatras
 € 7,50  € 7,50
  • 1 persoonsbed 
 € 7,50  € 7,50
  • 2 persoonsmatras 
 € 15,00  € 15,00
  • 2 persoonsbed 
 € 15,00  € 15,00
  • Zetel: 1-zit 
 € 7,50  € 7,50
  • Zetel: 2-zit 
 € 15,00  € 15,00
  • Zetel: 3-zit 
 € 22,50  € 22,50
  • Stoel (2 stuks) 
 € 7,50  € 7,50
  • (tuin)tafel
 € 7,50  € 7,50
 
FRACTIE

CONTANTBELASTING

PARTICULIEREN

CONTANTBELASTING

KMO

 f) Snoeihout [2]    
Tarief per bussel van max. 25 kilo  € 1,50  € 1,50

[1] Inwoners die uitzonderlijk een hoeveelheid huisvuil wensen aan te bieden die groter is dan de gebruikte container kunnen tot 3 maal per jaar, mits een aanvraag minimaal 1 werkdag voor de ophaaldag, maximaal 6 zakken (maximaal 60l) aanbieden naast de container. Wanneer dit ontoereikend is kan men kiezen voor inzameling op afroep waarbij de voorrijkost wordt aangerekend. In beide gevallen wordt het huisvuil gewogen en aangerekend.  

De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.  

* De 360L container kan niet afzonderlijk gehuurd worden. Deze worden alleen in een set van 3 stuks aangeboden als alternatief voor een 1100L container wanneer de 1100L container niet geledigd kan worden door het ingezette materieel van Ecowerf. 

[2] Het snoeihout wordt voortaan enkel op afroep aan huis ingezameld.

§2. DifTar recyclagepark 

1. Gewichtspark 

De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark bedraagt: 

FRACTIE

CONTANTBELASTING

PARTICULIEREN

CONTANTBELASTING

KMO

a) Grofvuil  € 0,28/kg  € 0,28/kg
b) Gras en blad   € 0,18/kg  € 0,18/kg
c) Asbestcement, kga, aeea, papier en karton, oude metalen, piepschuim, glas, herbruikbare goederen, kurk,...   gratis  gratis
PMD gratis aan te bieden in een blauwe zak gratis aan te bieden in een blauwe zak
Zachte plastics  gratis aan te bieden in een roze zak gratis aan te bieden in een roze zak
d) Boomstronken   € 0,04/kg € 0,08/kg

e) Snoeihout 

 

 de aanvoer van de eerste 2.000kg snoeihout is gratis voor particulieren, daarna kmo-tarief.

 € 0,08/kg
f) Steenafval   € 0,04/kg  € 0,08/kg
g) Cellenbeton   € 0,04/kg  € 0,08/kg
h) Gips   € 0,04/kg  € 0,08/kg
i) Keramiek   € 0,04/kg  € 0,08/kg
j) Sloophout   € 0,08/kg  € 0,12/kg
k) Harde plastics   € 0,08/kg  € 0,12/kg
l) Tarief grote hoeveelheden  Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000 kg worden de kmo-tarieven van toepassing op de betrokken particulier  
 Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg. 

[2] KMO’s kunnen een specifieke toegangsbadge aanvragen als KMO. 


§3. Ondergrondse containersystemen

De contantbelasting in functie van de fractie en het gewogen gewicht of het volume van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen bedraagt:

Bij gewichtsmeting:

Fractie

Contantbelasting

Particulieren

Contantbelasting

KMO

 a) Huisvuil

- inzameling en verwerking

 - per kg gewogen huisvuil

 

 

€ 0,28/kg

 

 

€ 0,28/kg

 b) GFT-afval

- inzameling en verwerking

 - per kg gewogen gft

 

 

€ 0,18/kg

 

 

€ 0,18/kg

 c) Gebruiksrecht

- sorteerstraat

 

€ 3,53/maand

 

€ 7,06/maand

De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.


Artikel 4  

Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven. 

Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.  

Artikel 5 

§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de containers is maandelijks verschuldigd in de helft van de maand.  

§ 2. Iedere gebruiker van een container dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers.

Aantal en type containers Voorschot
1 of meerdere containers van 40 en 120 liter € 50
per container van 240L € 100
per container van 1100L of per set van 3 x 360L-containers € 500

Bij elke registratie van een kipbeweging en het gewicht van het meegegeven afval, zal de contantbelasting, zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaalde bedrag. De contantbelasting voor het meegegeven gewicht zal afgerond worden tot op 2 cijfers na de decimaal.  

Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 € wordt een nieuwe betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. De containers worden niet meer geledigd van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 €. Het aanzuiveren van de DifTarrekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.  

Indien de niet-geledigde containers niet tijdig worden binnengehaald, kunnen ze worden geledigd aan het tarief vastgesteld in het gemeentelijk belastingreglement betreffende het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente.  

Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente/stad. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde. 

§3. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven pmd-zakken en zakken voor de inzameling van zachte plastics (roze zak) zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).  

§4. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact). 

§5. Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts eenmaal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.  

Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd  

Artikel 6  

Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en of gestolen toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 €. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening. Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 2 weken, tegen een waarborg van 20,00 €. 

Artikel 7  

Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.  

Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de verzending van het aanslagbiljet.  

De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente/stad de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/ referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.  

Artikel 8  

De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger[3] kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen[4].  

Het bezwaar moet op straffe van nietigheid schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening[5].  

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.  

Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.  

[3] Onder vertegenwoordiger wordt verstaan: de personen die speciaal gemachtigd zijn door de belastingschuldige, een advocaat, een rechthebbende van de belastingschuldige, evenals diegene die gemachtigd is om de belastingschuldige te vertegenwoordigen. 

[4] Bij contantbelastingen, in tegenstelling tot kohierbelastingen waar de regels van het bezwaarrecht en de contactgegevens op het aanslagbiljet moeten vermeld worden, geldt er geen dergelijke verplichting. Dit vooral om de administratieve lasten en kosten niet onnodig te verzwaren. Uiteraard doen de gemeenten er wel goed aan om het bezwaarrecht in de mate van het mogelijke onder de aandacht te brengen van de belastingschuldige. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door de regels van het bezwaarrecht en de contactgegevens (faxnummer en e-mailadres van het gemeentebestuur) toch te vermelden op het afgifte bewijs of door een foldertje ter beschikking te leggen bij degene die de contactbelasting int waarin de regels en de nodige contactgegevens zijn vermeld.  

[5] Bezwaarschriften kunnen via een duurzame drager (elektronische informatiedrager, fax of e-mail) worden ingediend indien het College van Burgemeester en Schepenen in deze mogelijkheid voorziet. Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.  

Artikel 9  

Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden. 

Artikel 10

Het College van Burgemeester en Schepenen zorgt voor de uitvoering van dit besluit.  

Artikel 11

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.