Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00375 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Afwezig

Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Marian Ursi

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2019_GR_00375 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein - Goedkeuring 2019_GR_00375 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

  • Bouwmaterialencontainers en inrichtingen, geplaatst op de openbare weg zijn hinderlijk en blijven soms gedurende langere tijd dan noodzakelijk op de openbare weg staan; 

  • Door het heffen van een belasting op de tijdelijke bezetting van de openbare weg wordt er druk uitgeoefend om de periode van de bezetting zo kort mogelijk het houden; 

  • De financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen. 

  • Dit reglement maakt een onderscheid tussen enerzijds de inname van het openbaar domein bij bouw- of andere werken en het privaat gebruik van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten. 

  • Dit reglement maakt een onderscheid tussen enerzijds niet-hinderlijke innames (zeer tijdelijk en/of zeer plaatselijk) en anderzijds de hinderlijk innames (langdurig en/of met grote impact op de bereikbaarheid of de doorstroming van het verkeer). Het gemeentebestuur wenst de hinderlijke innames te ontmoedigen door het opleggen van een belasting. Het bestuur beoogt met het instellen van deze belasting enerzijds om de hinderlijke inname van het openbaar domein te beperken tot de strikt noodzakelijke duur en ruimte en anderzijds om de administratieve kosten die daarmee gepaard gaan, minstens gedeeltelijk terug te laten betalen door de aanvrager. Deze administratieve kosten zijn o.m. het opstellen van besluiten en verordeningen. 

Juridische grond

  • de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3;  

  • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.

Aanleiding en context

Het in gebruik nemen van het openbaar domein brengt voor de gemeente bijkomende kosten met zich mee op het vlak van veiligheid, onderhoud van het openbaar domein, afvalbeheersing, openbare netheid en infrastructuur. 

Het is aangewezen het private gebruik van het openbaar domein te beperken. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Definities:

- Openbaar domein: het openbaar domein is het geheel van lichamelijke goederen toebehorende aan de overheid het domein genoemd, waarbij verder een onderscheid wordt gemaakt tussen de overheidsgoederen die tot het openbaar domein behoren en die welke tot het privaat domein behoren. Onder het openbaar domein vallen dus ook parkeerstroken, voetpaden, bermen, groene zones, trottoirs,...

- Wegomlegging: plaats waar je als weggebruiker niet door kunt en men als weggebruiker een andere route moet nemen. Het gaat hier zowel over een volledige afsluiting als een gedeeltelijke afsluiting, zoals het afsluiten van rijstroken.

- Privaat gebruik met permanent karakter: de vaste inrichtingen. Een vaste inrichting, een verharding, een publiciteitsinrichting of uithangbord, al of niet bestaande uit duurzame materialen, in de grond ingebouwd, aan de grond bevestigd óf op de grond steunend omwille van stabiliteit, en bestemd om ter plaatse te blijven staan of liggen, ook al kan het uit elkaar genomen worden, verplaatst worden, of is het volledig ondergronds.

- Privaat gebruik met niet-permanent karakter: de mobiele, verplaatsbare inrichtingen.

- Instellingen van openbaar nut: een verzamelnaam voor instellingen die allemaal een maatschappelijk doel voor ogen houden.

Begripsomschrijving

 1.1. Inname van het openbaar domein 

Als ‘inname van het openbaar domein’ wordt beschouwd: 

  • De inname van het openbaar domein bij bouw- of andere werken: 

  • Het plaatsen of laten plaatsen van materiaal, materieel of voertuigen (die in werkende toestand breder zijn dan 3 meter en die niet geparkeerd worden conform de verkeerswetgeving) op het openbaar domein van de gemeente, voor de uitvoering van werken; 

  • Het afsluiten of laten afsluiten van een deel van het openbaar domein van de gemeente voor bouw- of verbouwingswerken; 

  • Het laten instellen van een parkeerverbod voor bouw- of verbouwingswerken; 

  • Het afsluiten of laten afsluiten van een deel van het openbaar domein van de gemeente op bevel van de burgemeester of van de politie met het oog op het verzekeren van de openbare veiligheid; 

  • Elk privaat gebruik van het openbaar domein onder gelijk welke vorm, gelijkgronds, onder- of bovengronds, onder meer door materialen van allerlei aard, banken, bruggen, voetbruggen aquaducten, afsluitingen, barelen, staketsels, terrassen van inrichtingen, commerciële inrichtingen, winkelkarren, stoelen, tafels, stoepborden..., met uitzondering van het verkeer en het stationeren van voertuigen op de openbare weg of op de parkeerpleinen; 

 1.2. Hinderlijke & niet-hinderlijke inname van het openbaar domein 

Als ‘hinderlijke inname van het openbaar domein’ wordt beschouwd: 

  • De inname van het openbaar domein gedurende meer dan 5 aanéénsluitende en ononderbroken kalenderdagen ongeacht de oppervlakte;  

  • De inname van het openbaar domein voor een oppervlakte groter dan 2 ongeacht de duur van de inname; 

  • Elke inname van het openbaar domein - ongeacht de oppervlakte of de duur van de inname – waarvoor een wegomlegging nodig is, opgelegd bij tijdelijke politieverordening van de burgemeester of van het college van burgemeester en schepenen. 

Als ‘niet-hinderlijke inname van het openbaar domein’ wordt beschouwd: 

  • Elke andere inname van het openbaar domein. 

1.3. Inname van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten 

Als ‘inname van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten’ wordt beschouwd: 

  • Elk privaat gebruik van het gemeentelijk openbaar domein voor het uitoefenen van de handels- of beroepsbezigheid door het plaatsen van o.a. terrassen, terrassen van inrichtingen, commerciële inrichtingen, winkelkarren, … met permanent karakter. 

  • Elk privaat gebruik van het openbaar domein met niet-permanent karakter voor het uitoefenen van de handels- of beroepsbezigheid door het plaatsen van o.a. stoelen, tafels, stoepborden.. 

Artikel 2 - Belastbaar feit 

Er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting geheven op de hinderlijke inname van het openbaar domein ten laste van de aanvrager, de bouwheer of, als deze niet gekend is, ten laste van de eigenaar(s) van het onroerend goed waarvoor de inname van het openbaar domein aangevraagd of bevolen wordt. 

Er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot 2025 een belasting geheven op elke hinderlijke of niet-hinderlijke inname van het openbaar domein ten laste van de aanvrager, van de bouwheer of, als deze niet gekend is, ten laste van de eigenaar(s) van het onroerend goed waaraan de werken worden uitgevoerd: 

  • Voor de inname van het openbaar domein zonder schriftelijke toelating van het gemeentebestuur; 

  • Voor een laattijdige aanvraag tot inname van het openbaar domein; 

  • Voor de overschrijding van de toegelaten duur en/of oppervlakte van de inname van het openbaar domein zonder voorafgaandelijke nieuwe toelating van het gemeentebestuur. 

Artikel 3 Vrijstellingen  

Van deze belasting zijn vrijgesteld, de inname van het openbaar domein nodig voor: 

  • Het oprichten of verbouwen van woongelegenheden door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of door haar gewestelijke en/of plaatselijke bouwmaatschappijen; 

  • Werken die uitgevoerd worden door of in opdracht van openbare besturen en daarmee gelijkgestelde inrichtingen, alsook de instellingen van openbaar nut; 

  • De restauratie van als monument geklasseerde gebouwen’, van gebouwen gelegen in een als stadsgezicht beschermde zone’ en van niet-geklasseerde ‘historische panden’ door het college van burgemeester en schepenen erkend; 

  • De organisatie op de openbare weg van sportwedstrijden, optochten (bv. Carnavalstoet) en manifestaties van culturele, sportieve, educatieve of sociale aard. 

De belasting is niet van toepassing op de gevallen van gebruik van de openbare weg die reeds aanleiding geven tot het heffen van een andere belasting of retributie ten voordele van de gemeente, evenals wanneer de standplaats toegewezen wordt bij openbare aanbesteding of krachtens een concessiecontract.  

Artikel 4  Belastingplichtige 

4.1.  

De belasting is verschuldigd door de personen aan wie de vereiste vergunning werd gegeven.  

De vergunningsaanvraag vermeldt alle elementen die noodzakelijk zijn voor de berekening van de belasting.  

Hetzelfde geldt voor elke wijzigingsaanvraag.  

De belasting is verschuldigd zolang het ophouden van het gebruik aan het gemeentebestuur niet betekend werd, behalve indien er in de vergunning een termijn bepaald werd.  

Het gebruik van het openbaar domein kan beperkt worden in tijd zonder dat de belastingplichtige enige aanspraak kan maken op een, zelfs gedeeltelijke, terugbetaling van de verschuldigde belasting.  

Bij het niet respecteren van voormelde periode zal politioneel door het gemeentepersoneel een einde gemaakt worden aan de overtreding, op risico en op kosten van de overtreder.  

4.2.  

De belasting is verschuldigd zonder dat de betrokkene aanspraak kan maken op enig onherroepelijk recht van concessie noch van erfdienstbaarheid op het openbaar domein, doch integendeel de plicht heeft bij het eerste verzoek van de gemeente het toegestaan gebruik op te heffen of te beperken, zonder daarom aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding.  

De betaling van de belasting brengt voor de gemeente geen enkele speciale toezichtstaak mee. Het privaat gebruik van het openbaar domein gebeurt op eigen risico van de begunstigde van de vergunning en onder zijn verantwoordelijkheid.  

Artikel 5 

De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de door de gemeente Haacht aangestelde ambtenaren. 

Artikel 6  Tarief 

Het tarief van de belasting wordt als volgt vastgesteld: 

1.1. Inname van het openbaar domein voor bouw- of andere werken 

Het bedrag van de belasting bedraagt:

de eerste 2 dagen (melding nodig) gratis
een inname van 3 dagen tot 14 dagen € 2,00/m²
een inname van 15 dagen tot 28 dagen € 3,50/m²
een inname van 29 dagen tot 42 dagen € 5,00/m²
vanaf de 43ste dag € 7,50/m²

Elk deel van een vierkante meter wordt als volle vierkante meter aangerekend. Elk deel van een dag wordt als volle dag aangerekend. 

Voor de berekening van de belasting is de oppervlakte die dient in aanmerking genomen te worden, die van de rechthoek die fictief rond het voorwerp of de groep voorwerpen die het openbaar domein bezetten, kan getrokken worden.  

1.2. Inname van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten 

Voor de permanente inname van het openbaar domein wordt het bedrag van de belasting vastgesteld op 7,50 euro per jaar en per ingenomen m². Elk deel van een vierkante meter wordt als volle vierkante meter aangerekend.  

Voor de niet-permanente inname van het openbaar domein wordt dit bedrag met 50% verminderd en bedraagt aldus 3,25 euro per jaar en per ingenomen m². Elk deel van een vierkante meter wordt als volle vierkante meter aangerekend.  

Voor de berekening van de belasting is de oppervlakte die dient in aanmerking genomen te worden, die van de rechthoek die fictief rond het voorwerp of de groep voorwerpen die het openbaar domein bezetten, kan getrokken worden.  

Artikel 7 - Invordering 

7.1. Inname van het openbaar domein voor bouw- of andere werken 

Voor deze belasting geldt de aangifteplicht, voorafgaand aan het belastbare feit en met nauwkeurige omschrijving van de ingenomen oppervlakte.  

De aanvraag tot inname van het openbaar domein of voor de wijziging of verlenging ervan moet uiterlijk 5 werkdagen vooraf schriftelijk bij de gemeente worden ingediend. Elke latere aanvraag wordt als ‘laattijdig’ beschouwd.    

Bij gebreke aan aangifte, bij niet-tijdige of onnauwkeurige aangifte door de belastingplichtigen, wordt de aanslag aangerekend op basis van de vaststelling en de gegevens waarover het lokaal bestuur beschikt, dit ten laste van de uitvoerder van de werken of de innemer van het openbaar domein 

Bij het vaststellen van innames zonder aanvraag kan een administratieve boete worden aangerekend van € 100. 

Elke natuurlijk- en/of rechtspersoon die het openbaar domein inneemt of laat innemen, of als deze niet gekend is, de eigenaar(s) van het onroerend goed waaraan de werken worden uitgevoerd, ontvangt een factuur van het gemeentebestuur met het te betalen bedrag.  

Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.  

7.2. Inname van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten 

De belasting wordt ingevorderd d.m.v. een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen. 

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. 

Artikel 8 

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen zijn aanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. 

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. 

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.   

Artikel 9 

Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot 9 bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen. 

Artikel 10 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.