Zie bijlagen
Procedure
1) raad van bestuur stemt : vaststelling
2) gemeenteraad keurt 1) goed; hierdoor wordt het meerjarenplan definitief vastgesteld.
Door softwarebug komen de doelstellingen van gemeente en OCMW ook op de beleidsrapporten AGB.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de meerjarenplannen van de lokale en provinciale besturen starten in het tweede jaar na de lokale en provinciale verkiezingen en dat ze lopen tot het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen. Dat betekent dat de nieuwe bewindsploegen in 2019 hun strategische en financiële planning voor de bestuursperiode van 2019 tot 2024 opmaken en vastleggen in het meerjarenplan voor de periode van 2020 tot 2025.
De lokale en provinciale besturen maken hun meerjarenplan 2020-2025 op volgens de aangepaste regelgeving over de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020). De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 brengt een aantal belangrijke punten onder de aandacht waarmee de besturen rekening moeten houden.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
De strategische nota bevat ten minste de volgende elementen:
Voor de strategische nota legt de regelgeving geen gestandaardiseerd schema op.
De financiële nota van het meerjarenplan bevat:
De toelichting van het meerjarenplan bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze moet minstens de volgende onderdelen bevatten:
Het AGB dient op dezelfde manier te werken.
De gemeenteraad dient het door de raad van bestuur vastgestelde meerjarenplan, goed te keuren, vooraleer haar eigen meerjarenplan wordt goedgekeurd.
Het schema ‘M2: Staat van het financieel evenwicht’ geeft weer in welke mate AGB Haacht voldoet aan de gestelde evenwichtsvoorwaarden. We stellen vast dat het beschikbaar budgettair resultaat elk jaar positief is en dat 2025 wordt afgerond met een geraamd beschikbaar budgettair resultaat van 195.801 euro. De geraamde autofinancieringsmarge, die aangeeft in welke mate de leningslasten vanuit het exploitatiesaldo kunnen gedragen worden, bedraagt per 31 december 2025 5.787 euro.
Met de nieuwe BBC2020-regelgeving werd het begrip ‘gecorrigeerde autofinancieringsmarge’ in het leven geroepen. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge is een indicator en geen norm. Hij houdt rekening met een gemiddelde jaarlijkse leningsaflossing van 8% van de totale uitstaande schuld per 31 december van het vorige boekjaar. Theoretisch en ruwweg gezien zouden de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge dus aan mekaar moeten gelijk zijn indien het bestuur alle leningen aanhoudt op 12,5 jaar. Op die manier wil men bekomen dat het structureel evenwicht weergegeven wordt zonder dat het vertekend wordt door de door het bestuur gekozen financieringswijze. We stellen vast dat de gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2020 negatief is voor AGB Haacht met een bedrag van -238.025,05 euro. Dit volgt voornamelijk uit het gegeven dat het gros van de uitstaande schuld op langere termijn wordt aangehouden dan 12,5 jaar. Naarmate het meerjarenplan vordert, zien we dat de uitstaande schuld van AGB Haacht wordt afgebouwd en dat 2025 wordt afgerond met een geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van -40.904 euro.
De Gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 14 ja-stemmen tegen 4 neen-stemmen (Groen) en 5 onthoudingen (N-VA).
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Haacht, goed, dat bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Het schema ‘M2: Staat van het financieel evenwicht’ geeft weer in welke mate AGB Haacht voldoet aan de gestelde evenwichtsvoorwaarden. Het beschikbaar budgettair resultaat is elk jaar positief en 2025 wordt afgerond met een geraamd beschikbaar budgettair resultaat van 195.801 euro. De geraamde autofinancieringsmarge, die aangeeft in welke mate de leningslasten vanuit het exploitatiesaldo kunnen gedragen worden, bedraagt per 31 december 2025 5.787 euro.
Met de nieuwe BBC2020-regelgeving werd het begrip ‘gecorrigeerde autofinancieringsmarge’ in het leven geroepen. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge is een indicator en geen norm. Hij houdt rekening met een gemiddelde jaarlijkse leningsaflossing van 8% van de totale uitstaande schuld per 31 december van het vorige boekjaar. Theoretisch en ruwweg gezien zouden de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge dus aan mekaar moeten gelijk zijn indien het bestuur alle leningen aanhoudt op 12,5 jaar. Op die manier wil men bekomen dat het structureel evenwicht weergegeven wordt zonder dat het vertekend wordt door de door het bestuur gekozen financieringswijze. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2020 is negatief voor AGB Haacht met een bedrag van -238.025,05 euro. Dit volgt voornamelijk uit het gegeven dat het gros van de uitstaande schuld op langere termijn wordt aangehouden dan 12,5 jaar. Naarmate het meerjarenplan vordert, wordt de uitstaande schuld van AGB Haacht afgebouwd en 2025 wordt afgerond met een geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van -40.904 euro.