Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00344 - Retributies 2020 - 2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Afwezig

Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Marian Ursi

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2019_GR_00344 - Retributies 2020 - 2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring 2019_GR_00344 - Retributies 2020 - 2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

  • Het gemeentebestuur dient aan de federale overheid een vergoeding te betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen; 

  •  Het bestuur maakt ook zelf kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes; 

  • Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten;  

  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen. 

Juridische grond

  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet betreffende de openbaarheid van bestuur; 

  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar; 

  • Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, met talrijke wijzigingen; 

  • Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013; 

  • Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten; 

  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013 (BS 21 maart en 29 maart 2013);  

  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies. 

Aanleiding en context

De gemeente zorgt voor de aflevering van administratieve stukken, zoals rijbewijzen, identiteitskaarten, enz. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een retributie gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve stukken. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die het stuk of de inlichting vraagt.  

Artikel 3 

 De retributie wordt vastgesteld als volgt: 

 

 

 

1 

Elektronische identiteitskaarten 

Bedrag 

 

  • Gewone procedure 

€ 20 

 

  • Dringende procedure met levering in de gemeente

€ 100 

 

  • Dringende procedure met gecentraliseerde levering (Brussel)

€ 130

2 

KIDS-ID 

 

 

  • Gewone procedure 

€ 10 

 

  • Dringende procedure met levering in de gemeente

€ 90

 

  • Dringende procedure met gecentraliseerde levering (Brussel)

€ 120 

3 

EIK Vreemdelingen 

 

 

 

  • Gewone procedure

€ 20 

 

  • Dringende procedure met levering in de gemeente

€ 100

 

  • Dringende procedure met gecentraliseerde levering (Brussel)

€ 130

4 

Immatriculatie attest vreemdeling 

€ 5 

5 

Duplicaat 

€ 5 

6 

Reispassen volwassenen 

 

 

  • Gewone procedure 

€ 75 

 

  • Dringende procedure 

€ 250 

7 

Reispassen kinderen 

 

 

  • Gewone procedure 

€ 45 

 

  • Dringende procedure 

€ 220 

8 

Rijbewijzen bankkaartmodel 

€ 25 

9 

Internationale rijbewijzen 

€ 20 

10 

Trouwboekje (incl. huwelijksgetuigschrift) 

€ 20 

11 

Voornaamswijziging 

€ 300 

12 

Voornaamswijziging voor transgenders 

€ 30 

13 

Slachtbewijs 

€ 20 

Artikel 4 

Zijn van de retributie vrijgesteld: de documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.  

Artikel 5 

De retributie en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het document contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. 

Artikel 6 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.