Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00348 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op de grafconcessies - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Afwezig

Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Marian Ursi

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2019_GR_00348 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op de grafconcessies - Goedkeuring 2019_GR_00348 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement op de grafconcessies - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

  • Het inrichten en onderhouden van de verschillende kerkhoven binnen de gemeente brengt heel wat kosten met zich mee; 

  • Het is billijk om het graveren van de herdenkingsplaatjes deels terug te vorderen; 

  • Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van de administratieve documenten; 

  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen; 

Juridische grond

  • de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, §3; 

  • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012; 

  • Artikel 15 Wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging; 

  • Wet van 28 januari 1975 betreffende de gemeentebelastingen op het lijkenvervoer; 

  • Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging; 

  • Omzendbrief BB 2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en uitvoeringsbesluiten. 

 

Aanleiding en context

Een gemeente is verplicht om te zorgen voor de lijkbezorging van haar inwoners. 

Op vandaag is er geen prijs voor een ontgraving, hoewel dit in de praktijk soms wel kan voorkomen. Daarom wordt voorgesteld een bijkomend tarief van ontgraving te voorzien.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2020 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting geheven op grafconcessies op de gemeentelijke begraafplaatsen: 

1) Haacht-Centrum 

2) Wespelaar 

3) Tildonk 

4) Wakkerzeel 

5) Sint-Adriaan 

Artikel 2 

De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de grafconcessie. 

Artikel 3 

De belasting wordt vastgesteld op: 

Haacht-Centrum    
Soort Concessie Duur Belasting
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon)  30 jaar  € 1.620
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen)  30 jaar  € 2.110
Urne in volle grond (begraving van één urne)  30 jaar  € 250
Urne in kelder (begraving van twee urnen, kelder inbegrepen)  30 jaar  € 750
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor 2 urnen)  30 jaar  € 250
Cel in het overdekt columbarium in het voormalig dodenhuisje van de begraafplaats Haacht-Centrum (columbaria bestemd voor 2 urnen)  30 jaar  € 300
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide  30 jaar  € 10
 
 
Wespelaar    
Soort Concessie Duur Belasting
Begraving in volle grond zonder kelder in de boog (begraving van één persoon)  30 jaar  € 3.240
Begraving in volle grond zonder kelder elders op de begraafplaats (begraving van één persoon)  30 jaar  € 1.620
Begraving in grond met door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder elders op de begraafplaats (begraving van twee personen)  30 jaar  € 2.110
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne)  30 jaar  € 250
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen)  30 jaar  € 750
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor  twee urnen)  30 jaar  € 250
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide  30 jaar  € 10

  

Tildonk    
Soort Concessie Duur Belasting
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon)  30 jaar  € 1.620
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen)  30 jaar  € 2.110
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne)  30 jaar  € 250
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen, kelder inbegrepen)  30 jaar  € 750
Bijzetting urne in een cel in het columbarium  (columbaria bestemd voor twee urnen)  30 jaar € 250 
 Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide  30 jaar  € 10

  

Wakkerzeel    
Soort Concessie   Duur  Belasting
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon)  30 jaar  € 1.620
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen)  30 jaar  € 2.110
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne)  30 jaar  € 250
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen)  30 jaar  € 750
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor twee urnen)  30 jaar  € 250
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide  30 jaar  € 10

 

Sint-Adriaan    
Soort Concessie  Duur  Belasting
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon)  30 jaar  € 1.620
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen)  30 jaar  € 2.110
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne)  30 jaar  € 250
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen)  30 jaar  € 750
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor twee urnen)  30 jaar  € 250
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide  30 jaar  € 10

Artikel 4 

Een inwoner is een persoon die ingeschreven is in de bevolkingsregisters, het vreemdelingenregister of het wachtregister van de gemeente. 

Voor niet-inwoners worden de prijzen verdubbeld. 

Artikel 5 

De personen die de gemeente verlaten hebben om volgende redenen: 

  1. Wegens hun opname in een instelling buiten het grondgebied van de gemeente Haacht, zoals bijv. een rustoord of een psychiatrische instelling, op voorwaarde dat zij voorafgaand ten minste 10 jaar onafgebroken de gemeente Haacht bewoond hebben. 

  1. Om bij één van hun kinderen te gaan inwonen buiten het grondgebied van de gemeente Haacht, op voorwaarde dat zij voorafgaand ten minste 10 jaar onafgebroken de gemeente Haacht bewoond hebben; 

worden voor de toepassing van dit reglement als inwoner van de gemeente Haacht beschouwd. 

Artikel 6 

Voor de vrijwillige ontgraving van een stoffelijk overschot, door de burgemeester toegestaan op aanvraag van de nabestaanden, bedraagt de belasting: 

  1. Opgraving van kisten: € 1.000 (andere bijkomende kosten zoals herbegraving of eventuele crematiekosten zijn niet inbegrepen) 

  1. Verplaatsing van asurnen: € 250 

  1. Opgraving van asurnen: € 250 

Indien meerdere personen van dezelfde familie op hetzelfde moment worden ontgraven, is maar eenmaal de belasting verschuldigd. 

Bij de aanvraag van ontgraving, wordt de burger voor het praktische gedeelte doorverwezen naar een begrafenisondernemer. 

Artikel 7  

De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de grafconcessie.  

Artikel 8 

De belasting wordt ingevorderd door contante betaling na ontvangst van een factuur. Een contante belasting die niet wordt betaald, wordt ingekohierd door het college van burgemeester en schepenen en moet betaald worden binnen de 2 maand na toezending van het aanslagbiljet.  

Artikel 9 

De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. 

Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het bezwaarschrift kan via aangetekend schrijven worden ingediend. Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan. 

Artikel 10 

Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot 9 bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen. 

Artikel 11 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.