Terug
Gepubliceerd op 17/12/2019

2019_CBS_02115 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - verbod 3,5 ton in de Lipsestraat - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 12/12/2019 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin JiroflĂ©e, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Luc Van Rillaer

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Steven Swiggers
2019_CBS_02115 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - verbod 3,5 ton in de Lipsestraat - Goedkeuring 2019_CBS_02115 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - verbod 3,5 ton in de Lipsestraat - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Argumentatie

Om het zwaar verkeer door Tildonk te beperken is een verbod voor 3,5 ton in de Lipsestraat komende van Herent aan de orde. Het zwaar vervoer dient langs de Mechelsesteenweg (N26) en de Eikestraat (en later de ontsluitingsweg) te rijden.

De Lipsestraat bestaat uit twee delen:

  • het stuk tussen het kruispunt met de Woeringstraat/Kruineikestraat en het kruispunt met de Mortelstraat: hier blijft de bestaande toestand behouden (verbod 3,5t richting Herent), gezien het eenrichtingsverkeer voor zwaar vervoer (richting Haacht via Eikestraat-Mortelstraat-Lipsestraat-Kruineikestraat en richting N26 via Kruineikestraat-Woeringstraat-Eikestraat)
  • het stuk tussen het kruispunt met de Mortelstraat en de gemeentegrens met Herent: het tonnageverbod in dezelfde richting wordt uitgebreid naar beide richtingen, zodat zwaar vervoer niet meer vanuit Herent richting Tildonk kan rijden via de Lipsestraat

De bestaande uitzonderingen voor laden en lossen (hieronder wordt ook lijnbussen verstaan) en voor landbouwvoertuigen blijven behouden.

Juridische grond

Dit aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wordt opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegwerkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur

Aanleiding en context

Gezien de toename van zwaar verkeer door Tildonk, het uitblijven van de geplande ontsluitingsweg en de werken aan de Omleiding in Herent, dringen maatregelen zich op.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Lipsestraat, van het kruispunt met de Woeringstraat en de Kruineikestraat tot aan het kruispunt met de Mortelstraat, is het verkeer verboden voor voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen en uitgezonderd landbouwvoertuigen, enkel in die richting.

In de Lipsestraat, van het kruispunt met de Mortelstraat tot aan de grens met gemeente Herent, wordt het verkeer verboden voor voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen en uitgezonderd landbouwvoertuigen, in beide richtingen.

Artikel 2

De maatregel vermeld in art. 1 wordt aangeduid door middel van verkeersborden C21 (met vermelding "3,5T"), met onderbord met tekst "uitgezonderd laden en lossen" en "uitgezonderd landbouwvoertuigen".

Artikel 3

Dit aanvullend reglement vervangt het bestaande aanvullende reglement van 20 mei 1996.