Terug
Gepubliceerd op 12/08/2019

2019_CBS_01327 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Voorrangswijziging op de kruispunten Rijmenamsesteenweg/Zoellaan en Keerbergsesteenweg/Zoellaan/Lombaarden - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 08/08/2019 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin JiroflĂ©e, Tom Van der Auwera, Eric Persoons

Afwezig

Lies Op de Beeck

Verontschuldigd

Nico Bogaerts, Ilse Fillet

Secretaris

Eric Persoons

Voorzitter

Steven Swiggers
2019_CBS_01327 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Voorrangswijziging op de kruispunten Rijmenamsesteenweg/Zoellaan en Keerbergsesteenweg/Zoellaan/Lombaarden - Goedkeuring 2019_CBS_01327 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Voorrangswijziging op de kruispunten Rijmenamsesteenweg/Zoellaan en Keerbergsesteenweg/Zoellaan/Lombaarden - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gezien de ontwikkeling van de Zoellaan, Lombaardenlaan, Kloosterstraat en Wespelaarsesteenweg tot "ringweg" van het centrum van Haacht, is het logisch deze route een hogere rang te geven dan de aantakkende verbindingswegen. Het verkeer wordt zoveel mogelijk buiten het centrum gehouden en dus via de ringweg gestuurd. Er zijn geen wegen meer met voorrang in het centrum, inclusief de Rijmenamsesteenweg en Keerbergsesteenweg vanaf deze kruispunten tot het einde van deze wegen in het centrum.

Daarom is het opportuun de ringweg als voorrangsweg te categoriseren. Deze wijziging is reeds principieel beslist op het college van burgemeester en schepenen na positief advies van de technische mobiliteitsraad.

De twee kruispunten zijn lichtengeregeld, waardoor de voorrangsregeling in de praktijk enkel van toepassing is wanneer deze lichten niet werken of uitgeschakeld zijn. De voorrang heeft echter ook een principiële betekenis en heeft invloed op de inrichting van de weg zoals bijvoorbeeld op de heraanleg van het kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan in het rioleringsdossier Rijmenamsesteenweg.

Juridische grond

Het aanvullend reglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegwerkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- decreet lokaal bestuur

Aanleiding en context

De ringweg rond Haacht krijgt voorrang op de aantakkende verbindingswegen.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op het kruispunt Rijmenamsesteenweg/Zoellaan wordt de Zoellaan voorrangsweg in plaats van de Rijmenamsesteenweg.

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:

  • een verwisseling van de twee borden B1 en de twee borden B15a

Artikel 2

Op het kruispunt Keerbergsestenweg/Zoellaan/Lombaardenlaan worden de Zoellaan en de Lombaardenlaan voorrangsweg in plaats van de Keerbergsesteenweg.

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:

  • een verwisseling van de twee borden B4 en de twee borden B15a

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de dienst uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning.